23948sdkhjf

Ica prioriterar tillväxt framför lönsamhet

På kort sikt är Ica mer intresserat av expansion än av lönsamhet. Däremot är lönsamheten viktigast långsiktigt, enligt vd Kenneth Bengtsson.

Under det andra kvartalet tog Ica marknadsandelar, samtidigt som marginalen påverkades negativt av den prissatsningsstratgi som bolaget genomförde. - Vi kan ta en marginalsänkning i ett kvartal och även ett kvartal efter det om vi kan se att uppsidan kommer där borta, säger Icas vd Kenneth Bengtsson till nyhetsbyrån Direkt i tidningen Privata Affärer. Han konstaterar också att det är svårt att analysera från vem Ica tog marknadsandelar under det andra kvartalet, men enligt hans egen analys är det framför allt ifrån Coop. Kenneth Bengtsson bedömer även att Lidl och Netto samt Bergendahls, som driver City Gross-butikerna, ökade sina marknadsandelar något under kvartalet. Ica ökade sin jämförbara försäljning med 4,1 procent under andra kvartalet, varav pris och kalendereffekten stod för cirka 2,9-3,0 procent. Samtidigt växte marknaden med 3,6 procent. - Det är lätt att räkna ut. Om vi ökar mer än marknaden som sådan så tog vi ju också marknadsandelar. Det gjorde vi i Sverige och i Baltikum, dock inte i vårt problembarn Norge, säger han. Konkurrensen i dagligvaruhandeln fortsätter att vara tuff, där Icas vd tror det kan bli en svag tillväxt under de närmste åren. På den svenska marknaden har konkurrensen hårdnat i form av etableringar av nya utländska bolag som Lidl och Netto. - De började sin resa som renodlade lågprisbutiker, men det vi ser nu är att de börjar uppgradera sitt sortiment och tar form av en närbutik, vilket gör att de ökar konkurrensen mot våra mindre butiker, säger Kenneth Bengtsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062