23948sdkhjf

Systembolagets försäljning ökade marginellt

Systembolagets försäljning, omräknat i ren alkohol, ökade svagt med 0,3 procent under sommaren 2011 jämfört med samma period 2010. Mest ökade alkoholfritt, medan cider och blanddrycker minskade mest.

Försäljningen av sprit, starköl och cider/blanddrycker minskade medan vin och alkoholfritt ökade. Antalet kunder under juni, juli och augusti var 31,7 miljoner, vilket är samma som 2010. Det ökade intresset för alkoholfria drycker håller i sig, med en ökning på 13,9 procent till 530 000 liter, jämfört med sommarmånaderna 2010. Under hösten lanserar Systembolaget ytterligare ett antal alkoholfria artiklar, bland annat två tyska öl och en fransk äppelmust. Även denna sommar har försäljningen av rosévin ökat. Försäljningen ökade med 14,8 procent, till nästan 6,8 miljoner liter. Procentuellt sett ökade roséviner över 70 kronor mest, med en ökning på 34,6 procent till drygt 980 000 liter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06