Näthandeln slår nya rekord
Näthandeln ökade med 8,4 procent, sett till omsättningen under årets andra kvartal jämfört med samma tid i fjol, visar en e-barometer från Posten i samarbete med HUI Research och Svensk Distanshandel. Till skillnad från många andra branscher räds näthandeln inte den vikande konjunkturen. – I lågkonjunkturer sätter vi oss gärna hemma och jämför bra erbjudanden. Priset är fortfarande en stark anledning till att man handlar på nätet. När vi tittar på den traditionella postorderhandeln ökade den också i orostider, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten. Bäst drag var det under andra kvartalet i kläd-och skoförsäljningen, som steg med 13 procent. Försäljningen av hemelektronik ökade också, men inte lika mycket som under första kvartalet. För böcker och media, som under senare år växt explosionsartat på nätet, var ökningen också svag. Arne Andersson räknar dock med att 2011 ska bli ytterligare ett rekordår för handeln via nätet. – Butikerna blir bättre och bättre, man satsar på enkelhet, bra navigation och säkerhet. Det kommer definitivt att fortsätta uppåt, säger han.