23948sdkhjf

Gasa eller bromsa i uppförsbacken?

Visst finns det vinnare också i sämre tider.

Visst finns det vinnare också i sämre tider. Det visar bland annat lågprishandelns erfarenheter från lågkonjunkturen 2008–2009. Framför allt lågprisbutikerna inom dagligvarusektorn plockade marknadsandelar när konsumenterna började hålla allt hårdare i plånböckerna. Men även lågpriskedjor i andra branscher kunde glädjas åt både fler kunder och mer klirr i kassorna, trots att utvecklingen i detaljhandeln i stort stagnerade. Detta skedde givetvis på andra butikers bekostnad, och det var många som hade tuffa dagar när de försökte hålla näsan över vattenbrynet för att överleva tills konjunkturen och försäljningen vände uppåt igen. Att hålla igen på kostnader är en självklar åtgärd när försäljningen dalar. Att vara medveten om butikens ekonomi är aldrig så viktig som då. Men det gäller att inte bromsa för mycket så att man tappar möjligheterna till utveckling. Samtidigt som det råder en finansoro i vårt land, som påverkar konsumenterna negativt, så sker det rekordmånga butiksöppningar runt om i städerna. Inte enbart i exklusiva Biblioteksstaden i Stockholm, utan också på andra ställen i storstäderna liksom på mindre orter i landet. Om ett par veckor nyöppnar Gallerian i Stockholm med ett 15-tal nya butiker och i Västerås öppnar en helt ny galleria med sjuttio butiker på handelsområdet Erikslund. Dessa handelplatser har projekterats och butikerna har planerats långt innan finansoron slog till. Men få har valt att dra sig ur planerna, utan satsar på framtiden – en investering till den dagen då oron släpper och det vänder uppåt igen. ”Det är nu som det finns bra lägen och möjligheter till att förhandla sig till bra villkor” uttrycker sig en av handelsaktörerna som just nu satsar på expansion. Att våga ha is i magen kräver självklart en del – inte bara en någorlunda stabil ekonomi och total koll på den egna ekonomin. Utan också ett entreprenörsskap och en tro på det man gör. Det är en typ av entusiasm som ofta smittar av sig på kunderna. Den som inte gasar alls kommer aldrig upp för backen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063