Handlarnas optimism sjunker kraftigt
Framtidstron för försäljningsökningar i den egna butiken och i detaljhandeln minskar kraftigt bland de svenska handlarna, jämfört med föregående månads mätning, enligt Svensk Handels Handelsbarometer. 32 procent av handlarna tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken, vilket är en minskning jämfört med förgående månad. För dagligvaruhandlarna tror 39 procent på ökad försäljning (47) medan 21 procent tror att den kommer minska. För sällanköpshandeln är optimismen betydligt lägre, 28 procent (32) tror på ökad försäljning medan 26 procent (17) tror att den minskar. Men den enskilde handlarens tro på den egna verksamheten för den kommande tremånadersperioden är fortfarande hög. Den så kallade kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med detaljhandeln som helhet, sjunker något från förgående månad men landar ändå på 15 enheter (19). – För detaljhandeln är all oro av ondo och påverkar alltid köplusten hos konsumenten. Det är därför inte konstigt att handlarnas framtidstro minskar. Just nu är dessutom det finansiella läget extremt osäkert. Att tilltron till den egna butiken trots allt är tämligen hög, beror säkert på att de svenska detaljhandlarna är tämligen vana vid att hantera svängningar och har stor kreativ förmåga att hantera såväl upp- som nedgångar, säger Yvonne Ingman, vice vd, Svensk Handel.