Snuset stärker Swedish match
Swedish match levererar en delårsrapport med både ökad nettoomsättning 2 944 miljoner kronor (2 849) och förbättrat rörelseresultat 829 (793) för andra kvartalet. Då är de verksamheter som överfördes till STG, Scandinavian tobacco group, inte medräknade. För halvåret januari–juni uppgick nettoomsättningen till 5 591 miljoner kronor jämfört med 5 457 miljoner kronor förra året. Rörelseresultatet landade på 1 558 miljoner kronor (1 448). Swedish matchs försäljning av snus ökade under andra kvartalet i år, april till juni, till 1 193 miljoner kronor (1 116). Och för halvåret ökar omsättningen för snus med 4 procent. Försäljningsvolymerna i Skandinavien, mätt i antal dosor, ökade 8 procent under andra kvartalet jämfört med föregående år. – Vår skandinaviska snusverksamhet uppvisade en god vinsttillväxt, och vi är särskilt nöjda med den starka volymtillväxten under kvartalet. Rörelseresultatet för den amerikanska snusverksamheten ökade till följd av högre volymer, och vår expansion av svenskt snus i USA visar en positiv trend, säger vd Lars Dahlgren i en kommentar.