Handlarnas optimism sjunker kraftigt
Framtidstron för försäljningsökningar i den egna butiken och i detaljhandeln minskar bland de svenska handlarna, jämfört med föregående månads mätning, enligt Svensk Handels Handelsbarometer. 38 procent av handlarna tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken jämfört med 42 procent förra månaden. För dagligvaruhandlarna tror 47 procent på ökad försäljning (56 procent) medan 12 procent tror att den kommer att minska. För sällanköpshandeln är läget nästan oförändrat, 32 procent (33) tror på ökad försäljning medan 17 procent (13) tror att den minskar. Men den enskilde handlarens tro på den egna verksamheten för den kommande tremånadersperioden är fortfarande hög. Den så kallade kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med detaljhandeln som helhet, ökar med åtta enheter jämfört med föregående månad och hamnar på 19 enheter. – Även om framtidstron enligt Handelsbarometern går ner för detaljhandeln generellt, är det glädjande att se att den enskilde handlaren har större tilltro till den egna verksamheten än till marknaden i stort, säger Dag Klackenberg, vd, Svensk Handel i ett pressmeddelande.