Hemmafixarkedjan till ny marknad
Julas försäljning steg med 20 procent 2010 jämfört med året innan och landade på 3 miljarder kronor. Vinsten före skatt i fjol blev cirka 450 miljoner kronor, att jämföra med knappt 270 miljoner kronor år 2009. – Det var ett fantastiskt år. Vi är jättenöjda med resultatet. En stor anledning är vi hade rätt kampanjprodukter hemma. Det handlar om att våga satsa, risken är att man köper på sig för mycket produkter, säger bolagets vd Johan Åberg till di.se. Skarabaserade Jula känner precis som andra bolag i detaljhandelssektorn av konsumenternas återhållsamhet. Därför kommer försäljningsutvecklingen för 2011 inte peka lika spikrakt upp. Däremot fortsätter Jula sin expansion, genom att ta steget utanför Sverige och Norge till Polen. Två varuhus öppnar i Warszawa i november. – Planen är att öppna ytterligare 6-7 varuhus år 2012. Går utvecklingen i butikerna bra i Polen så kommer vi att se en ganska hög expansionstakt på den polska marknaden. Potentialen är 40-50 varuhus inom fem år om förutsättningarna är de rätta vad det gäller handelslägen, säger Johan Åberg till di.se.