Intersport mot börsen
– Det här underlättar för både en börsintroduktion och en försäljning till en extern aktör, säger en väl insatt källa till Dagens Handel. Dagens Handel skrev i förra numret (nummer 24 2011) om att sportkedjan Intersport omvandlar sin ägarstruktur för att möta den allt tuffare konkurrensen på den svenska sportmarknaden. Franska sportkedjan Decathlon planerar att öppna sin första svenska butik i Halmstad nästa år. Norska XXL Sport & vildmark, med tre svenska butiker, planerar för expansion med tre till fyra butiker per år. En helt ny svensk kedja, Usports, vill in på den glödheta sportmarknaden och öppnar sitt första varuhus i Malmö i höst. Sportringen är en ny handlarägd kedja med ett fyrtiotal butiker med målet att bli landets mest lönsamma kedja. Team sportia, som köpte Sportex i våras, och Stadium vässar sina koncept. Nu säger en väl insatt källa till Dagens Handel att det kan finnas andra motiv bakom Intersports nya ägarstruktur. – Man måste ha en helintegrerad kedja för att kunna effektivisera varuflödet och utveckla hela Intersportkedjan. Samtidigt underlättar ju den nya ägarbilden för en börsintroduktion. Men det underlättar också en försäljning till en extern aktör.