Adlibris nästa miljard från grannländerna
Sedan februari är Magnus Dimert ny vd för nätbokhandeln Adlibris. Även han var delägare fram till årsskiftet. När han satte sig i vd-stolen den 21 februari i år hade Adlibris precis passerat en miljard kronor i omsättning. – Det vore kul att passera två miljarder om fem år. Nu satsar vi på en fortsatt nordisk expansion. Och samtidigt vill vi stärka vår position på den svenska marknaden, vilket blir en utmaning. Magnus Dimert är väl insatt i Adlibris företagskultur. Han har varit verksam i företaget sedan 1997 och han har även tidigare suttit i vd-stolen, mellan 2002 och 2008. Adlibris har plussat på vinsten de senaste åren och haft en hög tillväxttakt. Den har dock avtagit något. Kundservice är företagets starkaste tillväxtmotor. Men för att växa ytterligare behöver Adlibris bli bättre att vägleda och inspirera. – Våra kunder upptäcker ofta Adlibris genom bekanta som har handlat hos oss. Genom bra kundservice, att ta hand om kunden på bästa sätt, har ryktet spridit sig. Men det finns fortfarande kunder som handlar böcker men som inte känner till Adlibris. Därför måste vi bli bättre på att synas. Vi måste arbeta på att bli mer rekommenderande och vägledande, och inte bara vara en nätbokhandel dit kunder går när de redan vet vad de vill ha. Behöver ni ändra något i er strategi, hitta nya produktgrupper eller höja priserna? – Nej, vi ska vara uthålliga och anpassa tjänsterna till kunderna. Visst kommer vi att få en minskad tillväxttakt i Sverige men vår strategi har varit, och är fortfarande, att lägga till nya marknader och växa där. Jag tror att vår nästa miljard kommer från utlandet. I dag har Adlibris sju miljoner böcker i sitt sortiment. Skulle man göra en topp 1 000-lista av de mest sålda titlarna så står den listan för mindre än 25 procent av försäljningen. Resten av försäljningen sker genom titlar som säljs i väldigt få exemplar. Men med dagens pressade marginaler i bokbranschen krävs stora försäljningsvolymer. – En lugn dag har vi cirka 10 000 beställningar. Under julhandeln kan det handla om det dubbla. Därför gäller det att sökmotor, navigering och andra funktioner ständigt vässas. Det innebär att en smidig beställningskedja och väl fungerande logistik är bland de största konkurrensverktygen i framtiden. – Vi tittar hela tiden på hur vi kan effektivisera och automatisera hela logistikkedjan. Där tror jag att vi som har varit med från början har en fördel, eftersom vi kommer från IT-branschen. Läs mer i Dagens Handel nummer 19 som utkommer den 13 maj.