Ny dosa ska stoppa smuggling
Tanken är att den nya dosan ska stoppa den organiserade snussmugglingen till Sverige, som beräknas uppgå till flera hundra miljoner kronor per år. Bakom initiativet till den nya snusdosan, som har börjat säljas på färjorna mellan Åland och Sverige, står snusproducenten Swedish match. – Om våra varor är involverade i illegal handel måste vi försöka minska den, säger Johan Cram, chef för strategiska marknader på Swedish match. Dosan, som kallas Value pack, särskiljer sig till innehåll och utseende och är försedd med en märkning som anger ursprunget. Detta förväntas underlätta för myndigheter, återförsäljare i Sverige och konsumenter att identifiera snusdosans ursprung. Snusrallyt över Ålandshav är känt sedan länge. Tullverket har försökt att få bukt med problemet. Rederierna har infört försäljningsbegränsningar. Men ingenting har hjälpt. Hos Tullverket, som beräknar att snussmugglingen uppgår till mellan 300–400 miljoner kronor per år, välkomnar man den nya dosan. – Det kommer också bli svårare för butiker att sälja snus som är köpt på färjorna till fullpris. Men det krävs att allmänheten får upp ögonen för det här, exempelvis genom en rejält omfattande kampanj, säger, Mikael Lindgren, chef för Tullverkets gränsskyddsavdelning i Stockholm.