23948sdkhjf

Studentkommers ökar intäkterna

1,8 miljarder kronor, det är vad svenska ungdomars studentfirande väntas inbringa svenska företag i ökad omsättning 2011. Det är 9 procent mer än vad högtiden gav i fjol.

I år tar 110 000 ungdomar studenten i Sverige. Förberedelser inför och firandet av deras högtidsdag beräknas ge handeln, skönhetssalonger, restauranger och cateringföretag ökade intäkter på 1,8 miljarder, enligt den nya undersökningen Sjung om studentens lyckliga dar, från Svensk Handel. För varje student spenderas cirka 16 500 kronor i snitt, vilket är en ökning med 1 500 kronor på två år. Främst handlar det om utgifter för kläder, som studenterna i snitt lägger 1 500 kronor på, studentmössa och studentskylt, mat och dryck till studentmottagningen, i snitt 4 500 kronor, samt studentpresenter. Summan som studenterna och deras närstående lägger ned på högtiden ökar stadigt, men vad som säljs ändras bara marginellt. Några nya inslag i shoppingkassen inför studenten är egendesignade studentmössor och mer individuella studentpresenter. Bland tjejerna vill sex av tio beställa en personlig studentmössa, bland killarna är siffran fem av tio. Personliga profilprodukter, som champagneglas och pennor med tryck, seglar upp som en vinnare. Hela sju av tio studenter uppger att de ska köpa sådant. Blommor, champagne och leksaker att hänga runt halsen är en företeelse som minskar. Svenska studenter får i första hand pengar och bidrag till någon resa i present. Därefter är prylar till ett framtida eget hem vanligast. Två av tio föräldrar ger sitt barn ett presentkort. Rapporten bygger på svaren från en webbenkät där 545 blivande studenter och 60 föräldrar deltagit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099