Hon tar upp kampen om priskriget
Onoff förlorade drygt 40 miljoner kronor 2009. Hur siffrorna ser ut när kedjan summerar fjolåret i augusti i år vill Petra Axdorff inte avslöja. – Jag kan säga att vi inte var nöjda med 2009 och vi kommer inte vara nöjda med 2010 heller. Priskriget i hemelektronikbranschen utbröt när den tyska kedjan Media markt etablerade sig i Sverige 2006. Sedan dess har priserna pressats och marginalerna hyvlats. Och det är inte bara Onoff som redovisar stora förluster. Såväl Media markt som Elgiganten gör förluster i mångmiljonklassen. Siba, som förvärvat konkurrenten Netonnet, är heller inget undantag. I senaste årsredovisningen redovisar koncernen en förlust på nästan 45 miljoner kronor. – Jag tror inte någon av ägarna i branschen är nöjd med de senaste årens resultat, säger Petra Axdorff. Onoff har en årsomsättning på 3,3 miljarder kronor. Och med rådande situation har tillväxtmålen stannat av helt. – Vi har inga värdeökningsmål för 2011. Vi ska hålla vår omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Onoff tittar inte heller på några nya marknader för tillfället. – Nu går butikerna i Estland bra och det är roligt. Vi har huvudfokus på Sverige och vi har en etableringsstrategi som går ut på att vi ska vara rikstäckande. Vi kommer att jobba med både etableringar och nedläggningar, var vill jag inte säga. Läs mer i dagens nummer av Dagens Handel nr 18.