23948sdkhjf

Styrkeprov väntar nye vd:n för RNB

På måndag tillträder Magnus Håkansson som ny vd för modekoncernen Retail and brands. Nu ska sportentusiasten och före detta Expert-vd:n fortsätta arbetet med att vända det förlusttyngda JC.

På måndag är det dags för Magnus Håkansson att ta över stafettpinnen av Mikael Solberg. – Jag har besökt butiker i samtliga verksamheter inom RNB för att bilda mig en uppfattning om vad som är bra och vad som fattas, säger Magnus Håkansson. – Jag kommer att gå igenom verksamheten för att därigenom få en mer detaljerad operativ överblick än vad jag har kunnat bilda mig en uppfattning om från min roll som styrelseordförande. Främst handlar det om att fortsätta vändningen av JC och bygga vidare på de verksamheter som är lönsamma. I den mån jag så småningom kommer att ompröva det ena eller det andra i bolaget så kvarstår uttalade mål och strategier tills vidare. RNB:s senaste kvartalsrapport i det brutna räkenskapsåret (december 2010–februari 2011) visar att bolagets omsättning minskade från 822 miljoner till 772 miljoner kronor. Omsättningen i egna jämförbara butiker var oförändrad och försäljningen minskade i affärsområdena Varuhus, JC och Brothers & Sisters, men ökade i Polarn o pyret. Störst förbättring visar varuhusen. JC går fortfarande med förlust och resultatet var minus 13 miljoner kronor vilket ändå är en förbättring jämfört med minus 21 miljoner motsvarande kvartal förra året. – Alla affärsområden går lite framåt. Det är alltid viktigast att hålla fokus på kunden. Så länge man inte uppnår tillfredsställande lönsamhet har man inte lyckats med sitt koncept fullt ut. JC är marknadsledande på jeans, men det är något i hela konceptet som kunderna inte fullt ut har kvitterat. Läs mer i dagens nummer av Dagens Handel 17

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066