Axfood tappar i egna butiker
Den sena påsken har viss betydelse för omsättningen . Förra året kom påsken mycket tidigt, långfredagen inföll den 2 april vilket innebar att en del av försäljningen hamnade i det första kvartalet. I år är påsken som bekant sen och all påskförsäljning hamnar på andra kvartalet. Rörelseresultatet var i princip oförändrat, 241 miljoner kronor jämfört med 245 miljoner samma period förra året. Willys ökade med 1,8 procent till 4545 miljoner kronor. I jämförbara enheter blev det dock en minskning med 2,7 procent. För egenägda Hemköp innebar perioden en minskning av totalomsättningen med 5,8 procent men en ökning i jämförbara med 0,6 procent. För de franchisedrivna enheterna blev det -1,1 totalt och + 1,1 i jämförbara. För Axfood Närlivs blev årets början bra volymmässigt med en omsättningsökning på sex procent till 1 370 miljoner kronor. Resultatet mer än halverades dock till sex miljoner kronor. Bakom utvecklingen ligger nya leveransavtal men också ökade kostnader genom satsning på e-handel samt etablerandet av en ny snabbgross.