Oro för tillsatser hos lågpriskedjorna
Ica och Coop är de dagligvaruaktörer som svenska konsumenter tror är bäst på att erbjuda livsmedel utan tillsatser. Det visar undersökningsföretaget Yougovs årliga undersökning om de nordiska konsumenternas syn på hälsa och livsmedel. – Det är färre konsumenter som handlar hos Netto och Lidl än de stora svenska kedjorna så kunskapen och erfarenheten är förstås lägre av vad som faktiskt erbjuds i butiken. Samtidigt kan attityderna att dessa kedjor är sämre än de svenska på att erbjuda tillsatsfri mat, vara en viktig del av förklaringen till att man inte väljer att handla hos dessa båda kedjor, säger Johan Rosenqvist, research team manager vid Yougov i en kommentar. Sett ur ett nordiskt perspektiv är svenskarna mest oroliga över tillsatser i maten, och det är i största utsträckning kvinnor som tycker att det känns oroväckande. 71 procent var positiva till livsmedel märkta ”utan tillsatser” i årets undersökning, mot 77 procent förra året. Fler verkar tycka att tillsatserna i maten kan ha en funktion. 30 procent av konsumenterna uppger dock att de undviker e-nummer, vilket är en ökning från året innan då siffran låg på 27 procent.