Så avgör åldern hur vi konsumerar
Rapporten Koll på kunden, visar att livsfasen är den stora avgörande faktorn till vad och hur människor konsumerar. Kön är mindre viktigt, liksom ålder. – En stimulerande uppgift för handeln är att svara upp mot de behov och förväntningar som kunder har i olika livsfaser. Gränserna är flytande och kunder kan hoppa mellan olika faser eller vara i gränslandet, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. Många faktorer påverkar dock konsumenterna inför köp, om än i mindre grad än livsfasen. Några av faktorerna som tas upp i rapporten är väder, årstid, ekonomiska möjligheter, politik, sinnesstämning och vad som skrivs på nätet. Det är också tydligt att förberedelse inför köp allt oftare sker på nätet. I rapporten konstateras det att detaljhandeln får en allt mindre del av den totala konsumtionen, vilket skapar nya utmaningar för branschen. Idag svarar detaljhandeln för 33 procent av den totala konsumtionen, i och med att tjänster och upplevelser får en stor del av kakan. År 1970 var motsvarande siffra 47 procent.