23948sdkhjf

Så avgör åldern hur vi konsumerar

Konsumenternas beteende avgörs inte främst av hur gamla de är, utan i vilket skede i livet de befinner sig. Det visar en färsk rapport från Svensk Handel.

Rapporten Koll på kunden, visar att livsfasen är den stora avgörande faktorn till vad och hur människor konsumerar. Kön är mindre viktigt, liksom ålder. – En stimulerande uppgift för handeln är att svara upp mot de behov och förväntningar som kunder har i olika livsfaser. Gränserna är flytande och kunder kan hoppa mellan olika faser eller vara i gränslandet, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. Många faktorer påverkar dock konsumenterna inför köp, om än i mindre grad än livsfasen. Några av faktorerna som tas upp i rapporten är väder, årstid, ekonomiska möjligheter, politik, sinnesstämning och vad som skrivs på nätet. Det är också tydligt att förberedelse inför köp allt oftare sker på nätet. I rapporten konstateras det att detaljhandeln får en allt mindre del av den totala konsumtionen, vilket skapar nya utmaningar för branschen. Idag svarar detaljhandeln för 33 procent av den totala konsumtionen, i och med att tjänster och upplevelser får en stor del av kakan. År 1970 var motsvarande siffra 47 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078