23948sdkhjf

Fortsatt vinst för Electra

Electra, som driver butikskedjor som säljer hemelektronik- och telekomprodukter, lyckades trots tuffa tider för branschen behålla sin vinstmarginal och gå med vinst.

– Vi har valt att inte gå med i det pris- och marknadsföringskrig som råder utan fokuserat på lönsam försäljning av tjänster och produkter. Det har medfört en något sämre tillväxt än branschen i stort, men samtidigt inneburit en bättre lönsamhet. Bolaget har under sina 60 år nästan aldrig gjort några förluster utan lyckats hålla en jämn vinstnivå över tiden, säger Electra gruppens vd Anders Dahlström. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 32,6 (34,2) miljoner kronor och vinstmarginalen lyckades upprätthållas till 2,9 (3,1) procent, en siffra som Anders Dahlström är särskilt stolt över i rådande konkurrensläge. Försäljningen för helåret 2010 uppgick till 1 136,1 (1 099,7) MSEK, en ökning med 3,3 procent. – Vi har en småländsk företagskultur och i det närmaste obefintliga lån. Jag skulle inte säga att vi är snåla, men vi har respekt för pengar. Vi har för avsikt att växa med inställningen att en sund volymtillväxt måste kombineras med lönsamhet, säger vd:n. Electras största kedja är Audio video, tillsammans med kedjorna Digitalbutikerna och Ringup har man 230 butiker. Under 2010 förvärvades 51 procent av B Linderholm AB, leverantör av hushållsprodukter. I verksamheten ingår även Express logistics samt Smart butiksdata.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078