Ödmjukhet betalar sig
Eller så jublas det åt att Sas faktiskt matchade Ryanair, och räknar man in allt så är det både billigare och hundra gånger trevligare. Det snackas också en hel del om personalen på Lidl – de som inte precis är kända för att vara några glädjespridare. Dåligt kundbemötande som beror på bristande konkurrens, kommer också upp på agendan. Och då tänker jag inte på populära Systembolaget eller gamla Apoteket. Utan på Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan, och hur nedtryckta människor kan känna sig när de varit i kontakt med dem. All erfarenhet och forskning visar att det är bristen på konkurrens eller lågt pris som får kunderna att återvända, trots att de blivit dåligt bemötta. En annan snackis är på samma sätt den dåliga servicen på trendkrogarna runt Stureplan i Stockholm: otrevliga vakter, nonchalanta bartenders, drinkar i plastglas och så vidare. Men en magisteruppsats i marknadsföring vid Stockholms universitet visar att den dåliga servicen – tvärtemot vad man kan tro – är en del av krogarnas framgångsrecept.