Ny utbildning ska öka tillgänglighet i butik
– Tillgänglighet är en fråga sin berör 1,8 miljoner svenskar. Så många har någon typ av funktionsnedsättning, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk handel. Dessutom har alla kunder, oavsett funktionsförmåga och ålder, nytta av en tillgänglig butiksmiljö. Det nya utbildningsmaterialet omfattar folder, filmer och en webbplattform – lämpligt för alla inom handeln liksom för fastighetsägare. – Här vill vi ge konkreta tips och inspiration, säger Anna-Carin Widmark, expert på tillgänglighetsfrågor på Konsumentverket. Projektet ”Butik för alla” presenterades för första gången i fastighetsbolagets Steen & Ströms köpcentrum i Sollentuna. Här har alla butiker märkts med taktila skyltar som sitter till höger om butiksentrén. Den som är synsvag – och alla andra – får därmed snabbt reda på vilken butik det handlar om. – Steen & Ström har beslutat sig för att sätta upp taktila skyltar i alla sina köpcentrum, så hittills är de bäst i klassen, säger Meta Troell. Men nu kommer andra efter: Atrium Ljungberg och Unibail Rodamco har också bestämt sig. Mer information finns på nätet på konsumentverket.se/foretagare och svenskhandel.se/tillganglighet. – Framöver kommer tillgängligheten alldeles bestämt att bli en viktig faktor i hur man väljer butik, för alla kundgrupper, säger Anna-Carin Widmark.