23948sdkhjf

Ökade kostnader slår mot Kappahl

Klädkedjan gör ett rejält vinsttapp för perioden december 2010–februari 2011. Kraftigt stigande bomullspriser och ökade produktionskostnader tynger Kappahl.

Kappahls försäljning under perioden uppgick till 1 188 miljoner kronor, jämfört med 1 256 miljoner kronor. I jämförbart butiksbestånd minskade försäljningen med 4,6 procent, vilket är lägre än väntat. Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,2 procent (57,7), att jämföra med förväntade 56,6 procent. Rörelseresultatet var 16 miljoner kronor (76). Rörelsemarginalen uppgick till 1,3 procent (6,1). Vd Christian W. Jansson förklarar försäljningstappet med stigande energikostnader och räntor. ”Försäljningen är betydligt lägre än vad vi planerat för. Marknaden har under kvartalet varit svag, troligen har köpkraften påverkats negativt av stigande energikostnader och räntor. I denna miljö har vi själva heller inte klarat av att prestera på topp”, skriver Christian W. Jansson i rapporten. För klädkedjans första halvår, september till februari 2010, uppgick försäljningen till 2 529 miljoner kronor (2 600). Rörelseresultatet uppgick till 162 miljoner kronor under perioden (283). Bruttomarginalen uppgick till 60,5 procent (61,5) och rörelsemarginalen till 6,4 procent (10,9). Resultat efter skatt uppgick till 96 (212) miljoner kronor för första halvåret. ”Ökade produktionskostnader är ett bekymmer. Bomullspriserna har stigit kraftigt och till detta kommer kapacitetsbrist och stigande löner, vilket kan sätta press på bruttomarginalen i branschen. Löneutvecklingen är något som troligen kommer att fortsätta men de övriga två punkterna bör lätta senare under året” fortsätter Christian W. Jansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063