45 miljoner back för Siba
Den hårda konkurrensen i hemelektronikbranschen tär på Siba. Den kraftiga prispressen, främst på tv-apparater, uppges som anledning till det svaga resultatet: ”Året har präglats av hård konkurrens och kraftig prispress. Konkurrensen mellan marknadens aktörer har tilltagit ytterligare. Prisnivåerna på elektronik i allmänhet och tv-apparater i synnerhet har fortsatt att sjunka”, skriver bolaget i den senaste årsredovisningen. För att stärka sin ställning på den tuffa marknaden rullar Siba ut sitt nya butikskoncept som började provas i butikerna i Växjö och Backaplan Göteborg i slutet av förra året i fler butiker. – Vi fräschar till och gör butikerna både trevligare och mer tillgängliga. Produkterna ska vara inkopplade och uppkopplade så att kunderna kan känna på dem på riktigt, säger Sibas informationsansvariga Claudia Nilsson. – Våra butiker ska kännas fräscha och moderna, det är viktiga känslor att förmedla. Vi kommer att gå över de flesta butikerna med det nya konceptet. Siba driver förutom Siba-butikerna även Computer City samt nätvaruhuset Radars.