23948sdkhjf

Matbutiker bäst på hållbarhet

Dagligvaruhandeln är bäst i Sverige på hållbarhet. Det visar en undersökning där svenska konsumenter tycker till om företagens miljöarbete och sociala ansvar.

Dagligvarukedjan Coop är etta i undersökningen Sustainable Brands 2011. Där 3 000 personer har fått ranka 150 företag utifrån Global Compacts-principer om långsiktig hållbarhet. – Hållbar utveckling är en central del av KF:s och Coops affärsidé. Vårt uppdrag är att skapa ekonomisk nytta och samtidigt underlätta en konsumtion som är hållbar för människor och miljö, säger Per Rosengren, direktör hållbar utveckling för KF-koncernen, där Coop ingår, i en kommentar. Bland annat har Coop minskat klimatpåverkan i den egna verksamheten med 44 procent och man har satsat på att föra in ekologiska varor och miljömärkta livsmedel i sortomentet. Syftet med undersökningen är att lyfta fram hållbarhetsfrågornas betydelse, att få en måttstock för hållbarhetskommunikation och visa att dessa uppfattningar påverkar konsumneternas köpbeslut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092