Ny sportkedja öppnar i år
– Det känns fantastiskt bra. Vi har ett koncept som kommer att slå världen med häpnad och en grym ledningsgrupp, säger Jonas Engwall, styrelseordförande i Usport, till Dagens Industri. Jonas Engwall blev rik när han 2008 sålde snusbolaget Skruf till Imperial Tobacco, världens fjärde största tobaksföretag. Sedan dess arbetar han som riskkapitalist genom det egna bolaget Knoxville, och nu har han alltså gått in i sportkedjan Usport som ska etablera 20 sportvaruhus på vardera 5 000 kvadratmeter fram till 2020. Sporthandeln har vuxit med 7 procent per år de senaste tio åren och omsätter idag 17-20 miljarder kronor. Jonas Engwall räknar med mer än en fördubbling av branschens omsättning de kommande tio åren, där han tror att de stora sportvaruhusen kan ta en femtedel av marknaden. Grundarna till Usport heter Kristoffer Ekelund och Anders Danielsson, som fick idén när de arbetade på managementkonsultfirman Bains & Co. Då bokade de ett möte med Jonas Engwall som nappade direkt. – Jag brinner för att bygga organisationer i världsklass, och då vill jag jobba med något jag kan relatera till och förstår. Många branscher är svårbegripliga och det är svårt att se vad de tillför, så är det inte med detaljhandeln, säger han till DI.