Stort sug efter svenskt mode i Kina
Redan ett par timmar efter mässan Novo mania i Shanghai öppnade i onsdags kunde de svenska modeföretag som ställer ut på mässan glädja sig åt en rejäl hög med visitkort från kinesiska köpcentrumägare eller franchiseföretag som var intresserade av att få in de svenska modemärkena. – Det här är helt galet, konstaterar glad men lätt stressad Pelle Aldestam som samlat några av de svenska företagen under en gemensam monter, Flying A Scandinavian multibrand China. Det byggs gallerior och köpcentrum som aldrig förr i Kina, men på många håll är skyltfönstren täckta av papper med texten ”open soon”. Det är helt enkelt brist på nya modemärken som kan förse den allt mer köpstarka kinesiska medelklassen med varor. Mässan Novo mania startade förra året för att koppla ihop de kinesiska intressenterna med den internationella modebranschen. Och i år finns sju svenska märken på plats på mässan som pågår onsdag till fredag denna vecka. I Flying A-montern finns förutom Flying A också Denim is dead, Encore, Sugarfree shoes, Twist and tango, Rules by Mary samt solglasögonmärket Sunpocket. I en egen monter mitt emot visar Happy socks sina färgglada strumpor och i en annan hall ställer Wesc ut. – Intresset är jättestort, vi har besökare här hela tiden och vår tolk har fullt upp, säger Tina Foghammar på Twist and tango. Ola Hultgren som representerar Rules by Mary konstaterar att han har ett gediget arbete framför sig när han kommer hem för att utvärdera alla intresseanmälningar. – Jag har haft besökare som har fler än 20 regionala köpcentrum, men vi måste ju veta att våra märken passar där och att de franchisetagare som är intresserade är seriösa, säger han. Pelle Aldestam berättar att de flesta är mer intresserade av ett färdigt koncept än enskilda märken. – Det här kan vi ju bygga ut med fler skandinaviska modemärken, jag har redan börjat planera för nästa år då vi ska vara ännu fler svenskar här, säger han. I montern mittemot blir Viktor Tell från Happy socks intervjuad av kinesiska Vogue-tv. – Vi för diskussioner om att kunna komma igång ganska snart i Kina, avslöjar han. Thomas Karlsson