23948sdkhjf

Fortsatt vinsttapp för Clas Ohlson

Valutaeffekter och minskad jämförbar försäljning naggar gör det själv-kedjans omsättning. Resultatet tyngs av valutaeffekter och uppstartskostnader.

Clas Ohlsons försäljning under tredje kvartalet, november-januari, ökade med 5 procent till 1 906 miljoner kronor. Hela försäljningsökningen kan hänföras till nyöppnade butiker. Den jämförbara försäljningen minskade med 1 procent i lokala valutor. Valutaeffekten sänkte försäljningen med 5 procentenheter, främst, medan nyöppnade butiker bidrog positivt med 11 procentenheter av försäljningsökning. Rörelseresultat under tredje kvartalet minskade med 7 procent till 270 miljoner kronor. - Vi fortsätter att växa och ökar vår försäljning med 10 procent i kvartalet i lokala valutor men påverkas starkt av valutaeffekter som slår mot både tillväxt och resultat. Clas Ohlson har en positiv utveckling med god lönsamhet på våra hemmamarknader men lönsamheten påverkas negativt, förutom av valutaförändringar, av marknadsinvesteringar i Storbritannien, skriver vd Klas Balkow i en kommentar till kvartalet. Clas Ohlson har idag tecknat kontrakt på en butikslokal i Newcastle i Storbritannien. Men etableringstakten på den brittiska marknaden ska sänkas i väntan på bättre tider. - Under det kommande verksamhetsåret 2011/12 planerar vi att öppna 17-22 nya butiker varav en till fyra butiker i Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078