Här är handelns mäktiga kvinnor
Här är listan på de mäktigaste kvinnorna i handeln, utan inbördes ordning. Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare. Trots att hon är ganska ny på stolen som vd för Stockholms Handelskammare har Maria Rankka redan visat att hon är en frihandelskraft att räkna med. En driftig kvinna, tidigare vd för Timbro, som inte är rädd för att sticka ut hakan och ta strid för en bransch i förändring och utveckling. Med skärpan inställd på näringslivet i huvudstadsregionen jobbar Maria Rankka med utmaningar för handeln i hela landet, och leder förändringsarbetet som ska rusta Handelskammaren inför framtiden. Rosi Grusén, vd Plantagen. Rosi Grusén handplockades till Plantagen direkt från Ikea, där hon jobbat som både varuhuschef, personalchef i Sverige och kundservicechef efter att först ha genomgått möbeljättens aspirantutbildning. I dag är Plantagen en av Nordens största trädgårdskedjor och Rosi Gruséns jordnära ledarskapsstil en förebild för många. En medveten strategi har fått svenskarna att tänka i helt nya banor kring exempelvis hur man inreder ute och Plantagen är alltid tidiga att sätta trädgårdstrender. Katarina Pelin, miljö-direktör Malmö stad. Katarina Pelin verkar för att handeln i Malmö blir tillgänglig, resurssnål, mångfacetterad och intressant. Genom träget arbete påverkar hon hur handelsplatser byggs och värms upp. Hon sprider också idéer och kunskap om hur konsumtionen kan bli mer resurssnål och kvalitativ. Detta gör hon med gott humör och ett sätt som får människor att lyssna. Hon förmedlar att ansvar för miljön måste gå hand i hand med både bekvämlighet och njutning. Lena Johansson, generaldirektör Kommerskollegium. Med ett smittande engagemang styr Lena Johansson den svenska myndigheten för utrikeshandel och handelspolitik och ger regeringen starka argument för att undvika nya handelshinder. Bakgrunden, som bland annat generaldirektör för Livsmedelsekonomiska institutet, Finansdepartementet och Jordbruksdepartementet har gett henne en tyngd och bredd som behövs för att på ett effektivt sätt öka medvetenheten kring de handelsrelaterade frågor som står på agendan såväl inom EU som på världsmarknaden. Renée Andersson, CSR-ansvarig på Indiska. När det gäller arbete för bättre miljö och rimliga arbetsförhållanden hos handelns underleverantörer är Renée Andersson en veteran som det är svårt att komma runt. Hon arbetade i många år för Rädda Barnen innan hon i början av 2000-talet började på Indiska. En av dem som fått klädbranschen att ta miljöansvar, samtidigt som hon fått fler konsumenter att bry sig om vad de köper. Amelia Adamo, tidningsmakare. Magasinsdrottningen Amelia Adamo har anklagat modebranschen för att vara ungdomsfixerad och snäv. Med bland annat sitt M-magasin fortsätter hon att ge Modesverige och övrig detaljhandel en match genom att ständigt ge ett rykande färskt ansikte åt Sveriges medelålders kvinnor och 50-plussare och påminna handeln om denna lavin av köpkraftiga kvinnor som vägrar bli tanter. Lena Larsson, vd HUI/TUI. Lena Larsson rekryterades till Handelns utredningsinstitut, HUI, för att vässa företaget och bädda för expansion. Två och ett halvt år senare har hon visat att hon med sina breda kunskaper är väl bevandrad i både detalj- och partihandel och bistår branschen med spännande analyser och prognoser, samt är behjälplig inför expansion och utveckling. Att HUI i fjol gick samman med Turismens utredningsinstitut, TUI, ger Lena Larsson ytterligare chans att påverka brett. Åsa Domeij, miljöchef Axfood. Välkänd miljöpartiprofil som lämnade politiken för att börja påverka handeln i hållbar riktning. Sedan hon började på Axfood år 2008 har företaget tagit upp striden med Coop om vilken av de två matjättarna som har det starkaste miljöarbetet. Åsa Domeijs arbete syns tydligt genom hennes blogg där hon ifrågasätter sådant som kvittohantering till exempel – varför ska träd offras på kvitton som kunder inte vill ta emot? Kersti Sandin Bülow, möbeldesigner och inredningsarkitekt. Kersti Sandin Bülow grundade inredningsföretaget Materia tillsammans med Lars Bülow 1992 och forskar i dag vid Göteborgs universitet om mötesplatsers utformning och har även uppdrag för Svenskt Tenn där hon suttit i styrelsen i över 20 år. Materia är ett internationellt företag med en rad framstående formgivare i sitt stall. Materia sprider designimpulser som plockas upp och förvaltas av andra. Kersti Sandin Bülows påverkan på vad världens möbelkonsumenter handlar går inte att mäta direkt, men hon är en stark företrädare för en ljus och funktionell stil som världen älskar. Jeanette Söderberg, vice Global retail manager, Ikea. Jeanette Söderberg är en riktig långvägare inom Ikea. Hon började som sommarjobbare i kassan och har arbetat sig upp. 2005 utsågs hon till vd för Ikea Sverige. Sedan 2009 är hon vice Global retail manager med uppdrag att leda Ikeas fortsatta expansion över världen. Hon har alltså betydande inflytande över var Ikea bygger sina nya varuhus. Elin Kling, modebloggare. Hon är en av Sveriges mest kända modebloggare. Hon drev Sveriges största modeblogg Style by Kling för Tv4.se under åren 2007–2010. Just nu aktuell för att ha designat en kollektion för H&M. Elin Kling är en stilförebild för modeintresserade kvinnor. Bloggen ger glimtar ur en glamorös vardag. Det Elin Kling visar går åt snabbt i butikerna. Hon är också moderedaktör för Expressen Fredag och grundare av Minoutfit.se. Renée Voltaire, entreprenör. Hon har gjort sig ett namn som kokboksförfattare, matfilosof och tv-kock. Men matkreatören Renée Voltaire har framför allt inspirerat och påverkat synen på kost och hälsa och lyft frågan om ekologisk mat och ekoshopping till nya nivåer. Med sitt varumärke med samma namn bidrar hon till att tvätta bort präktighetsstämpeln på ekologiska varor för att i stället ersätta den med lyx och hög status. Anna Maria Corazza Bildt, EU-parlamentariker. Hennes mission är att få EU:s inre marknad att fungera. Hon slåss mot hinder för den fria handeln i form av nationella särregler. I år framlägger Anna Maria Corazza Bildt en rapport om de problem som finns och som ska ligga till grund för beslut i EU-kommissionen i år. Hon driver också frågan om större transparens mellan detaljhandlare och deras leverantörer. En dam som på ett självklart sätt tar plats i de stora sammanhangen. Lisa Slusne, etableringschef på Kronans droghandel. Efter att ha jobbat som etableringschef för hemelektronikkedjan Onoff gick Lisa Slusne över till apoteksbranschen i september 2009. Som etableringschef tog hon kommandot över Kronan Droghandels expansion. På drygt ett år har hon varit med om att etablera mer än 190 apotek över hela Sverige. Och arbetet med att sätta kedjan på apotekskartan fortsätter. För att ytterligare befästa etableringsfrågorna som en viktig del av företagets utveckling får Lisa Slusne från och med april i år plats i Kronan droghandels ledningsgrupp. Antonia Ax:son Johnsson, delägare i Axel Johnson. Sedan många år har Antonia Ax:son Johnson toppat mängder av listor över de rikaste, mäktigaste och mest inflytelserika kvinnorna. Tillsammans med sin familj äger hon Axel Johnson AB. Företaget äger Axstores, som är en av Nordens ledande detaljhandelskoncerner. I Axstores ingår bland annat Åhléns, Kicks, Lagerhaus, Estetique och Åhléns Norge. Hon har ett stort men lågmält inflytande över de egna kedjorna, men också över detaljhandelssektorn i stort. Började tidigt tala om företagens ansvar för att bidra till en god samhällsutveckling. Tankar som i dag har blivit självklara. Anna Iwarsson, generalsekreterare Friskis & Svettis. Som ledare för den stora folkrörelsen Friskis & Svettis med över en halv miljon medlemmar ger generalsekreteraren Anna Iwarsson en rejäl skjuts åt sportbranschen i Sverige. Hon har ett stort engagemang och en stark drivkraft som smittar av sig på gympagolven i hela landet. Medlemsantalet slår alltjämt nya rekord och Anna Iwarsson bidrar att med nya innovativa träningsformer hålla hälsotrenden i form och som därmed ger ett rejält klirr i kassorna för sport- och fritidsbutikerna. Ewa Björling, handelsminister (M). Hennes ansvarsområden är handelspolitik, handels-, investerings- och Sverigefrämjande, EU:s inre marknad och nordiska samarbetsfrågor. En tydlig och vänligt bestämd kvinna som vill öka modeexporten och som starkt driver frågan om att svenskt snus bör får säljas som vilken annan tobaksvara som helst i EU. Inte för att Ewa Björling gillar snus, utan för att EU:s snusförbud strider mot principerna för EU:s inre marknad. Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel. Yvonne Ingman är handelns flitigaste språkrör och en färgklick i debatter. Med en fot i handeln som vice vd för Svensk Handel, och den andra i turistnäringen, som i styrelsen för både Svensk Turism och i det nystartade Svensk Destinationsutveckling, bidrar hon starkt till att sätta fokus på shoppingturismen. Hon för ytterligare utveckling av handeln, utan att glömma hållbarhetstänket. Isabelle McAllister, dekoratör, kändisinredare, inspiratör. Isabelle McAllister syns i både tv och tidningar och driver utan tvekan trafik till svenska (och utländska) inrednings- och pysselbutiker och ger kunderna en riktning att jobba i. Ett inspirationsproffs som väcker lusten att förnya hos såväl småbarnsföräldrar som vågade femtioplussare. Driver tillsammans med fotografen Jenny Brandt en av Bloggportalens mest länkade bloggar, inredningsbloggen Dos family, och är aktuell som en av tio ”mediebabes” i boken Mediababe – 9 steg till framgång med hjälp av media. Anette Ryhagen, chef Postens ombudsnätverk i Sverige. Anette Ryhagen har stor inverkan på tusentals handlare runt om i landet. Som chef för Postens svenska ombudsnätverk avgör hon och hennes team vilka handlare som får eller få behålla uppdraget som ombud och vilka som blir av med det. För den stora majoriteten betyder hennes arbete ett uppdrag som ger intäkter, inte bara direkt utan även i form av merförsäljning. BUBBLARE Margit Unander, vd Boots Farmacevtföretagarna. Norska Margit Unander leder det brittiska apoteksföretaget Boots inträde på den svenska marknaden under våren. Efter ett tiotal år inom norska Boots Alliance, senast som affärsutvecklare, har hon varit med och sett marknaden utvecklas sedan det norska apoteksmonopolet föll. Full av framtidstro står hon nu redo att göra detsamma på den svenska marknaden, och räknar med att inom en treårsperiod ha 100 svenska Boots-apotek. Lea Rytz Goldman, design- och inköpsdirektör Lindex. Lea Rytz Goldman tog över rodret för Lindex design och inköp i januari 2011, med målet att utveckla och stärka modeföretaget ytterligare i sin internationella utveckling. Hon har en gedigen erfarenhet från textil- och modebranschen, de senaste fem åren inom RNB som vd för först Brothers och Sisters och därefter som vd för JC. Med sin sofistikerade känsla för stil lyckas hon kombinera en hög modegrad och kommersiellt hållbara linjer. Anna Anderberg, ansvarig för Centra Konsult. Anna Anderberg satsar friskt och leder det nystartade Centra Konsult, med ambitionen att utveckla svenska handelsplatser och hjälpa utländska aktörer att etablera sig. Hennes gedigna meritförteckning, som rymmer bland annat projektledning inom Centrum-utveckling, ger henne en stadig grund och ett brett kontaktnät inom handeln. Med en omisskännlig passion för goda affärer lär hon öka medvetenheten om vikten av att satsa, oavsett om det gäller nya eller befintliga handelsplatser. Jenny Tirén Berg, informationsansvarig Svenskt Sportforum. Jenny Tirén Berg drog i början av 2011 igång ett kvinnligt nätverk för att öka antalet kvinnor på ledande befattningar inom sportbranschen. Tillsammans med en rad framgångsrika kvinnor i olika positioner i sportbranschen arbetar hon för att ta vara på de affärsmöjligheter som går till spillo om kompetenta kvinnor glöms bort i en mansdominerad gren av handeln. Helena Helmersson, CSR-ansvarig H&M. Modejätten H&Ms nya CSR-ansvariga får in hållbarhetstänket som en kommersiell faktor i det kontinuerliga arbetet. Helena Helmersson gör utan omsvep klart att affärsnyttan med ett djupare CSR-arbete är så stor att det inte längre går att bortse ifrån. Nu ska en hög modegrad och snabba marknadssvar kombineras med klimatsmart. Orädd och initiativrik är vanliga adjektiv i beskrivningar av denna nygamla H&M-rekrytering.