The Phonehouse tar ut ny kurs efter kritik
Handeln är en bransch som lockar många ungdomar. Lars-Anders Häggstöm , ordförande i Handelsanställdas förbund, menar att i och med att arbetslösheten ökar bland ungdomar växer också problemet med att allt fler känner sig utnyttjade på arbetsmarknaden. The Phonehouse, som fått kritik för att utnyttja ungdomar, vill nu komma till rätta med problemet. En viktig del är att man omedelbart tillsätter ett medarbetarråd för att fånga upp synpunkter innan problemet växer. – I medarbetarråden ska alla funktioner finnas representerade, men inte några chefer och inte en massa ledningsfolk. Det måste kännas fritt att framföra sina åsikter. Vi vill verkligen ha en öppenhet och ärlighet i alla led, säger Daniel Lindholm vd på Phonehouse. The Phonehouse har växt snabbt under många år och rekryterat på löpande band. Nu vill företaget bli tydligare i rekryteringsprocessen och informera om både fördelar och nackdelar, kanske till och med låta unga gå med i butiken en dag för att få se hur det fungerar. Man satsar också på att utbilda sina ledare framöver: – Vi har många unga chefer, vi vill ha unga chefer och ta vara på ungdomar, men vi måste satsa på ledarskapsutbildningar. Så länge allt är bra är det inga problem, men det är svårt att ta de jobbiga samtalen där man måste ta upp svåra frågor eller lösa konflikter. Där måste vi se till att cheferna vet hur man ska uttrycka sig och inte får någon att känna sig otillräcklig. Vi har uppenbarligen misslyckats i fråga om vad man får säga och inte. Nu försöker man också ta hand om alla de medarbetare i The Phonehouse över 100 svenska butiker som inte känner igen sig i den bild som målats upp i tv-programmet, bland annat genom telefonmöten och mer närvaro i butikerna. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 9.