23948sdkhjf

Handeln måste kämpa för ung arbetskraft

När de stora efterkrigskullarna nu går i pension skapas ett stort tomrum på arbetsmarknaden. Handeln måste med näbbar och klor kämpa för att behålla de unga medarbetare som är branschens framtid. Och att lyckas fylla på med nya ungdomar allt eftersom.

Det kommer att bli en stor generationsväxling i arbetslivet de kommande åren. När de stora efterkrigskullarna nu går i pension skapas ett stort tomrum på arbetsmarknaden. Inte nödvändigtvis i första hand inom handeln, det finns många andra näringslivsgrenar som drabbas hårdare. Men indirekt kommer även handeln påverkas, eftersom det öppnas upp möjligheter för många yngre förmågor inom handeln att söka sig till andra verksamhetsgrenar. Till företag med varumärken som appellerar på unga människor som arbetsgivare, helt enkelt för att det är coolt eller för att de har ett tufft kontor utan att egentligen kunna erbjuda roligare jobb eller högre lön. Handeln måste med näbbar och klor kämpa för att behålla de unga medarbetare som är branschens framtid. Och att lyckas fylla på med nya ungdomar allt eftersom. Nyligen sändes ett tv-program som blivit mycket omdiskuterat, om ungdomar som vittnar om hur de känner sig utnyttjade i handeln. Hårt arbete för ibland ingen lön, tuffa arbetstider och otydliga villkor är något av de som ungdomarna upplever. Ett par utpekade företag hamnade i blåsväder efter programmet. Något som sannolikt har inneburit att de tappat både renommé och kunder. Men programmet har inte bara haft negativ effekt för handeln, det har också varit en ögonöppnare som givit många en tankeställare. Är detta rätta metoderna för att locka de så viktiga ungdomarna till handeln? Även om man inte själv har blivit kritiserad finns det all anledning till rannsakan – vad gör vårt företag för att få de bästa att komma till oss och vilja stanna? Det är inte alltid helt enkelt att anställa ungdomar, generation Y har inte samma värderingar och inställning till arbete och fritid som den äldre generationen har. Men samtidigt är dessa åttiotalister miljömedvetna, tränade i att ta ansvar, tänka kritiskt och kan bidra med en hel del för ett företag. Mycket tyder på att det kommer att finnas många entreprenörer bland dem som nu lämnar skolorna och ger sig ut i arbetslivet. Och de måste fångas upp – med arbetsvillkor och metoder så att de känner att det är i handeln de vill stanna. Det finns handelsföretag som också är coola och har ett tufft varumärke.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063