23948sdkhjf

Bästa koncepten i världen korade

BILDSPECIAL: En optikbutik i Haag, ett klädvaruhus i Zürich och en jeansbutik i London, vad har de gemensamt? Jo, de har utnämnts till att ha de bästa butikskoncepten i världen i Euroshop Retail Design Awards 2011.

Vågat hos optikern Hofstede optikbutik, Haag, Nederländerna En butik helt i böljande former har Hofstede optikbutik i holländska Haag skapat tillsammans med arkitekt Alexander Novotny. Optikbutiken Hofstede är ett familjeföretag som startades av den nuvarande ägaren Norbert Hofstedes gammelfarfar Hendrik redan 1903. – Vi bestämde för två år sedan att bygga om butiken, och då skulle det bli något riktigt extra. Att köpa glasögon hos oss skulle vara en speciell upplevelse, säger Norbert Hofstede. Resultatet har blivit en spektakulär butik, som enligt juryn är som en skulptur. ”Den harmoniska kompositionen av organiska, svängda former lockar kunderna att följa med tidvattnet på ett avkopplande sätt för att titta på bågarna som visas i ett hela tiden förändrat perspektiv”, säger juryn i sin motivering till varför Hofstede var en vinnare. Redan i entrén och i skyltfönstren möter kunden den vågade designen, som sedan följer genom hela butiken, från speglar och hyllor till kassadisken och provrum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062