Arla i tysk mjölkfusion
Det var i december som styrelserna i de båda företagen föreslog den fusion som igår röstades igenom med stor majoritet. I Arla slöt samtliga upp bakom förslaget och 96 procent av medlemmarna i den kooperativa mejeriföreningen Hansa-Milch gav sitt stöd. – Arla Foods strategi är att utveckla sitt engagemang på den tyska marknaden, och målet är att bli ett av Tysklands tre ledande mejeriföretag. En fusion med Hansa-Milch innebär att Arla kan komplettera nuvarande försäljning av ost med färskvaror. Tillsammans blir vi en attraktiv partner för den tyska dagligvaruhandeln, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh. Hansa-Milch omsatte 2009 275 miljoner euro vilket kan jämföras med Arlas omsättning samma år på 6 205 miljoner euro. EUs konkurrensmyndigheter beräknas ha bedömt fusionen inom en månad. Om den godkänns kommer fusionen att gälla retroaktivt från årsskiftet. Fusionsavtalet innebär att de tyska mjölkbönderna får en representant i Arla Foods styrelse, som därmed utökas från 18 ledamöter till 19. Dessutom utökas Arlas representantskap från 150 till 155 ledamöter, eftersom det tyska företaget får fem platser. I styrelsen och i representantskapet har de nya medlemmarna samma rösträtt och ansvar som de danska och svenska ledamöterna.