23948sdkhjf

Skidbutiken som vallat rätt

Kundklubb med 36 000 medlemmar, vallakurs, föredrag, teknikklasser och ett sortiment av funktionskläder för alla som gillar att vara utomhus. Stockholmarna vallfärdar till sportbutiken Alewalds som ökat omsättningen från 9 till 56 miljoner på fem år.

Lätt snöfall från en grå himmel tänder ett glitter i sporthandlare Anders Engströms ögon. Det är veckan före Vasaloppsveckan och i butiken råder lunchrusning efter skidor, valla och skidkläder. Det är den andra urstarka vintern i rad, och Alewalds säljer skidor som aldrig förr. 3 000 par har gått åt hittills i vinter och det finns fortfarande flera hundra par kvar i butiken. Tre till fem gånger i veckan kommer nya leveranser av skidor, skidskor och skidkläder. Säsongen är inte slut förrän efter påsk, och även på sommaren ska den som gillar sommarskidåkning kunna skaffa grejer. Annars är sommarhalvåret vigt åt alla som vill vistas utomhus. – För oss är det självklart att skidor och vinterkläder ska säljas i säsong, säger Anders Engström. Han anser att alla kunder ska ha möjlighet att köpa sin utrustning när behovet uppstår, och blir riktigt upprörd när han talar om ett nyhetsinslag i lokal-tv där det berättades att skidorna var slut för säsongen i Stockholmsbutikerna redan före jul.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062