23948sdkhjf

Stark avslutning på Björn Borgs helår

Fjärde kvartalet innebar förbättrat resultat och ökad försäljning, efter ett år av minskad varumärkesförsäljning för Björn Borg-koncernen. ”Tufft på nya marknader i Sydeuropa” säger vd Arthur Engel.

Björn Borgs fjärde kvartal innebar en omsättningsökning med 13 procent till 115,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 26 procent till 24,5 miljoner kronor. Varumärkesförsäljningen exklusive moms ökade med 4 procent till 428 miljoner kronor. Exklusive valutaeffekter var ökningen 12 procent. Helåret 2010 innebar en omsättningsökning med 3 procent till 536 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 12 procent till 126 miljoner kronor och resultat efter skatt ökade med 12 procent till 90,8 miljoner kronor. Varumärkesförsäljningen exklusive moms minskade med 7 procent till 1 733 miljoner kronor. Exklusive valutaeffekter minskade försäljningen med 1 procent. ”Under 2010 har vi genomfört flera viktiga förändringar för att fokusera på underkläder och för att säkra en fortsatt lönsam tillväxt. Vi har anpassat organisationen, ökat tempot i produktutvecklingen och justerat samarbetsformerna med distributörerna. Vi har också licensierat ut produktområden för att förbättra förutsättningarna för dessa. För koncernen innebar årets sista kvartal en bra omsättnings- och resultatutveckling. Samtidigt kan vi konstatera att flera marknader i Sydeuropa har det tufft finansiellt och att det tar tid att nå större volymer på de nyetablerade marknaderna", skriver VD Arthur Engel i en kommentar till bokslutet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125