23948sdkhjf

Netonnet blöder

Hemelektronikhandlaren Netonnets tidigarelagda delårsrapport visar på minskad försäljning under tredje kvartalet och röda siffror för hela perioden. Försäljningsminskning hade enligt vd Anders Halvarsson kunnat motverkas med mer marknadsföring, men det hade sänkt resultatet ytterligare.

Försäljningen under tredje kvartalet minskade med 7,6 procent till 679,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -20,0 (22,5) miljoner kronor och resultat efter skatt uppgick till -15,9 (15,8) miljoner kronor. För verksamhetsårets första nio månader ökade dock försäljningen med 7,8 procent till 1 804,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet var däremot negativt, en förlust på -38,8 miljoner kronor jämfört med en vinst på 37,6 miljoner kronor under motsvarande period föregående år. Resultat efter skatt uppgick till -30,8 (26,5) miljoner kronor. "Kvartal tre är det första kvartalet där vi ser en negativ tillväxt jämfört med samma period föregående år, skriver vd Anders Halvarsson i en kommentar till delåret. En förklaring till den minskade försäljningen är att reklaminvesteringarna i branschen ökat till så extrema nivåer att Netonnet inte längre funnit det lönsamt att annonsera. Netonnet meddelade igår att man genomför den största prissänkningen i företagets historia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062