23948sdkhjf

Norsk musikhandel lanseras i Sverige

Spotifykonkurrenten Wimp lanseras på den svenska marknaden om en vecka. Redaktionell skandinavisk profil ska locka användare.

Det norska it-bolaget Aspiros musiktjänst Wimp lanseras i Sverige den 3 mars. Det är en reklamfri betaltjänst för streamad musik, men med en tydligare redaktionell profil än förebilden Spotify. - Wimp är specialanpassad för den svenska marknaden, så att den återspeglar vad som händer i Sverige och vilken musik svenska lyssnare är intresserade av, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro. Wimp har idag 100 000 betalande kunder i Norge, Danmark och Portugal, och tecknade nyligen ett avtal med Canal Digital Norge vilket innebär att Wimp ingår i 700 000 norska kunders Canal Digitalabonnemang. Aspiros musiktjänst ökade försäljningen under fjärde kvartalet 2010 från 18,1 miljoner kronor jämfört med 7,1 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2009. Rörelseresultatet försämrades dock till -5,7 miljoner kronor (-3,1).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062