Swedish Match säljer mer snus
Under året överfördes delar av verksamheten till ett nybildat bolag, STG, där Swedish Match är delägare. Jämförelser mellan resultat och omsättning med föregående år är gjorda utan att dessa verksamheter räknats med. Jämförbar nettoomsättning för helåret ökade med 5 procent till 11 222 miljoner kronor och för fjärde kvartalet med 7 procent till 2 801 miljoner kronor. Jämförbart rörelseresultat för helåret ökade med 9 procent till 3 158 miljoner kronor och för fjärde kvartalet med 13 procent till 836 miljoner kronor. ”Inom produktområdet Snus växte försäljningen för den skandinaviska verksamheten betydligt, med volymtillväxt i Sverige och Norge. I USA ökade omsättningen för amerikanskt snus jämfört med föregående år, medan rörelseresultatet minskade som en följd av våra marknadssatsningar för varumärket General” skriver vd Lars Dahlgren i en kommentar till bokslutet.