23948sdkhjf

Clas Ohlson satsar på e-handel

Under många år har distanshandeln inom Clas Ohlson varit nedprioriterad till förmån för butiksetableringar, men nu återknyter företaget kontakten med sitt distanshandelsursprung.

I höst lanserar Clas Ohlson en ny internationell e-handelsplattform, som framför allt ska ge kunder i Finland och Storbritannien där det är glesare mellan butikerna. E-handelssatsningen innebär även ökad närvaro i sociala medier. Clas Ohlsons näthandel har inte vuxit i samma takt som marknaden i stort och omsatte i januari 7 miljoner kronor, vilket utgör endast 2 procent av kedjans omsättning. Men med den nya e-handelsplattformen ska kedjan knyta an till sina postorderrötter. - Det finns starka traditioner och mycket stolthet över den gamla postorderverksamheten, men det har varit ett enormt fokus på att öppna nya butiker de senaste åren. Nu tar vi ett nytt grepp om den gamla postordern som är dagens e-handel för att kunna ge bättre service till våra kunder, säger näthandelschef Catrin Folkesson till Svenska Dagbladet. Enligt Clas Ohlsons informationschef John Womack ska butiksetableringarna fortsätta, och att e-handels andel av företagets omsättning kanske inte förändras. Däremot räknar han med en försäljningsökning och att Clas Ohlson tar en större andel av e-handeln totalt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063