E-handeln omsätter 25 miljarder kronor
E-handelns försäljning steg under fjärde kvartalet 2010 med 15,6 procent jämfört med fjärde kvartalet 2009. Omsättningen 2010 uppgick till 25 miljarder kronor, vilket är en ökning med 13,1 procent sedan 2009. E-handeln utgör idag cirka 4,6 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln, och allt fler konsumenter e-handlar allt oftare. 43 procent e-handlar minst en gång i månaden, en ökning med sju procentenheter sedan fjärde kvartalet 2009. Det framgår av E-handelsbarometern som från Posten och Handelns utredningsinstitut, HUI. I rapporten ges flera förklaringar till ökningen av e-handeln: ”För det första använder allt fler företag och konsumenter internet. För det andra ökar konsumentens e-mognad ständigt, allt fler handlar och dessutom allt oftare. För det tredje är konsumenten prismedveten efter lågkonjunkturen och uppskattar att e-handeln ofta erbjuder konkurrenskraftiga priser och möjlighet för konsumenten att informera sig i syfte att åstadkomma en bra affär med värde för pengarna.” Konsumenterna som tillfrågats i undersökningen är överlag inställda på att e-handla i framtiden. 80 procent tror att de kommer att e-handla under det kommande halvåret, medan bara 8 procent är säkra på att de inte kommer att göra det.