Svenskarnas köp via mobiler ökar
Bland de drygt två miljoner svenskar som har en smartphone har var femte någon gång använt den för att e-handla varor, medan bara en procent av dem som har en enklare mobiltelefon använt den för att e-handla. Det framgår av Postens kommande E-barometer där man för tredje året i rad ställt frågor om handel av varor via mobiltelefonen. Enligt E-barometern har andelen konsumenter i Sverige som e-handlar med sin mobiltelefon ökat från fyra till sju procent på ett år. Samtidigt anger 31 procent att de kan tänka sig att e-handla med mobilen. - Vi ser nu en mycket snabb utveckling där mobilen som plattform för beställning av varor på nätet växer fram som ett starkt komplement till vanliga datorer, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten. Bland e-handelsföretagen har andelen som tror att mobiltelefonen kommer att få större betydelse som beställningssätt ökat markant. Men fortfarande har bara 23 procent av e-handelsföretagen i stor eller relativt stor utsträckning anpassat sina webbplatser för att underlätta handeln av varor via mobiltelefon.