Kostsam expansion för Hemma-kedjan
Vitvarukedjan Hemma ökade omsättningen genom ökad etablering, något som också sänkte resultat och marginaler.
Hemmakedjan har under året ökat antalet egenägda butiker till 26 (18) och antalet handlarägda butiker till 82 (77). Nettoomsättningen under fjärde kvartalet ökade därmed med 13 procent till 76 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbart butiksbestånd ökade med 1 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -14 miljoner kronor (-1). Rörelsemarginalen i kvartalet uppgick till -18,4 procent (-1,5). ”Rörelseresultatet i kvartalet och för året har försämrats till följd av ökade kostnader för butiksexpansion, initiala kostnader för genomförande av det nya servicekonceptet, ökade marknadsföringskostnader samt inkuransnedskrivning” skriver Hemmakedjans huvudägare Hakon Invest i sin bokslutsrapport.