Oriflame ökar i Latinamerika
Fjärde kvartalets omsättning i lokal valuta ökade med 8 procent och omsättningen i euro ökade med 15 procent till 440,1 miljoner euro (382,5). Rörelseresultatet uppgick till 68,2 miljoner euro (57,7). Försäljningen i Oriflames största marknad, Östeuropa och forna Sovjetunionen, uppgick till 260,6 miljoner euro. En ökning med 15 procent i lokala valutor. Oriflames andra marknad, Europa och Mellanöstern, ökade i lokala valutor med 1 procent till 118,7 miljoner euro. Mest ökade dock Oriflames minsta marknad, Latinamerika, där försäljningen uppgick till 22,4 miljoner euro, en ökning med 19 procent mätt i lokala valutor. Hela verksamhetsårets omsättning ökade med 8 procent i lokal valuta och i euro med 15 procent till 1 513,6 miljoner euro (1 316,6). Justerat resultat efter skatt uppgick till 128,3 miljoner euro (101,7). ”För 2011 förväntas rörelsemarginalen förbättras jämfört med 2010 medan omsättningsökningen beräknas bli 5-10 procent i lokal valuta” skriver Oriflame i en kommentar till bokslutet.