Säljare måste få utbildning i konsumenträtt
En professionell företagare och säljare ska självklart kunna lagar de berörs av. De ska veta vad som gäller om en vara går sönder eller om en tjänst inte motsvarar vad som avtalats. Tyvärr är erfarenheten hos våra och andras konsumentvägledning att så inte är fallet. De som dagligen möter sina kunder i butiken, via telefon, ”på gatan” eller via en hemsida kan många gånger inte ens grunderna i konsumenträtten. Vi stöter dagligen på konsumenter som blivit felaktigt avvisade av en säljare, till exempel med följande repliker: ”Du skall inte vända dig till oss, du får vända dig till tillverkaren.” ”Tyvärr kan vi inte hjälpa dig för att garantin har gått ut.” ”Konsumentköplagen är bara en frivillig överenskommelse, den behöver man inte följa.” ”När du ångrar ett distansköp måste du dels ha ett giltigt skäl och du får inte heller öppna förpackningen för att undersöka varan.” De företagare som ringer till oss bekräftar denna bild. Tidigare kartläggningar som gjorts av Konsumentverket visar också på en förbluffande och utbredd okunskap. Att det är så här är egentligen inte förvånande. I de gymnasiala yrkesutbildningarna är kunskap om konsumentlagstiftningen inte prioriterad. Säljare i en butik får vanligtvis ingen eller väldigt torftig utbildning om regler och lagar. Omsättningen av personal är också hög i många delar av handeln, så nya, outbildade personer kommer ständigt till. Bristen på utbildning gäller även för dem som uppmuntras att starta eget. Men varken Arbetsförmedlingen eller kommunernas service till näringslivet verkar ha klart för sig hur viktigt det är att de som vänder sig till privatpersoner kan konsumenträtten. Problemet riskerar att förvärras när allt fler startar egna företag, vilket är oroande. Det är ju inte meningen att konsumenterna ska betala arbetsmarknadspolitiken genom att de inte får sina rättigheter tillgodosedda. En kompetenshöjning – ett ”kunskapslyft” – bland både etablerade och nya företagare borde vara självklar. Vinnare är inte bara konsumenterna. Det är faktiskt en konkurrensfördel att kunna utlova korrekt och lagenlig reklamationshantering och kan påverka konsumentens val av vem denne vill handla med. Att undvika onödig, felaktig och dyr reklamationshantering, som kanske slutligen hamnar i Allmänna reklamationsnämnden eller i tingsrätten, sparar tid och pengar för företagaren. Och för samhället. Jan Bertoft Generalsekreterare Sveriges Konsumenter