23948sdkhjf

Electra tappar marknadsandelar

Hemelektronikkoncernen Electragruppen, med varumärkena Audio Video, Digital Butikerna, Express Logistics och Ring up, gjorde ett något svagare resultat än föregående år. ”Julhandeln gick sämre än väntat” säger vd.

Electragruppen tappade marknadsandelar under 2010. Resultatet minskade något, försäljningen ökade något och marginalerna ändå höll sig på någorlunda samma nivåer som 2009. Det fjärde kvartalet innebar dock en försäljningsminskning, samtidigt som övriga branschen ökade försäljningen. Men det bekymrar inte vd Anders Dahlström: ”Medan de flesta aktörer har fortsatt jaga marknadsandelar på bekostnad av lönsamheten har Electra kunnat upprätthålla en rörelsemarginal om goda 2,7 procent vilket är i stort sett oförändrat mot föregående år” skriver han i en kommentar till bokslutet. Electragruppen omsatte under 2010 1 136,1 miljoner kronor, en ökning med 3,3 procent. Resultat efter finansiella poster uppgick till 32,6 (34,2 ) miljoner kronor. Under fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 352,2 miljoner kronor, en minskning med 6,2 procent. Rörelseresultatet uppgick till 11,4 (12,7) miljoner kronor. Rörelsemarginalen var under 2010 2,7 (2,8) procent och under fjärde kvartalet 3,2 (3,4) procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062