Tretti söker nya marknader
Vitvaruhandlaren tretti.se ökade försäljningen under 2010 med 30,2 procent till 453,1 miljoner kronor. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen 35,2 procent till 100,0 miljoner kronor. Resultatet efterfinansiella poster var för helåret 25,6 (24,2) miljoner kronor och för fjärde kvartalet 7,8 (9,5) miljoner kronor. Bruttomarginalen sjönk därmed till 16,9 procent (17,3) för hela verksamhetsåret, och till 17,0 (20,7) under fjärde kvartalet. I en kommentar till bokslutet skriver Tretti att vitvarumarknaden tappat i värde samtidigt som konkurrensen hårdnat. En strategi företaget inledde 2010 var att bredda sortimentet med kategorierna Hem och Trädgård samt Sport och Fritid. Sortimentsbreddningen kommer att fortsätta även 2011. En annan strategi är att etablera företaget på nya marknader. Under 2010 etablerades tretti.no och tretti.dk i våra grannländer. Under 2011 ska även en finsk etablerings ske.