Posten sänkte arvodet med 40 procent när avtal omförhandlades
– Vårt avtal blev uppsagt för omförhandling, men det visade sig vara mer av en utpressning från Posten, säger en av handlarna som ratade Postens bud. När Posten förändrade sitt paketombudsnät för tio år sedan skrev man avtal med närmare 1 600 handlarombud. De ombyggnationer och investeringar som krävdes för att ombuden skulle ha posthantering bekostades av ombuden och Posten. – Vi byggde om butiken och trodde att kundflödet skulle öka med posthantering i butiken, men i backspegeln så har avtalet med Posten inte lönat sig. Enligt deras avtal ska paketutlämningen ha samma öppettider som butiken, och vara bemannad, säger en handlare som vill vara anonym. De utvärderingar butiken har fått från Posten har varit positiva med nöjda kunder. Trots det ville Posten sänka butikens ersättning med 40 procent när ett nytt avtal skulle skrivas på. – Det nya avtalet sköttes med rena maffiametoder. För att ens få prata med deras förhandlare var vi tvungna att skriva under ett sekretessavtal där det bland annat stod att vi inte får prata om avtalet eller villkoren och inte tala illa om Posten, inte ens sedan avtalet upphört. Om vi inte skrev på så fanns det inget att diskutera, säger handlaren. Läs hela artikeln i Dagens Handel v 6.