Vit vinter lyfte Fenix Outdoor
Fenix Outdoor-koncernens omsättning under 2010 ökade med 20 procent till 1 331,7 miljoner kronor.
Rörelseresultatet ökade med 46 procent till 251,4 miljoner kronor. Resultat efter skatt ökade med 49 procent till 168,5 miljoner kronor. Affärsområdet Brands, med varumärken som Fjällräven. Primus och Hanwag ökade omsättningen med 19 procent till 952,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 38 procent till 215,9 miljoner kronor. Affärsområdet Retail, med butikskedjan Naturkompaniet, ökade omsättningen med 21 procent till 379 miljoner kronor och rörelseresultatet med 51 procent till 65,8 miljoner kronor. Omsättningsökningen för jämförbara butiker var 21 procent. En stor del av framgångarna förklaras av det fina vintervädret i Sverige, både i början och slutet av året.