Låga priser lockar till nätköp
Förtroendet för e-handeln har stigit bland konsumenterna. I dag uppger 9 av 10 att de känner sig säkra när de handlar på nätet. Det visar en färsk rapport från Svensk Handel, Så handlar vi på nätet. – Yngre handlar gärna med kontokort och har inga problem med att uppge kortnummer. Äldre handlar hellre mot faktura, säger Linda Hedström, Svensk Handels e-handelsexpert, och tillägger att det är viktigt med olika betalningsmöjligheter för att tillfredställa olika kundgrupper. Under 2010 ökade svenskarna sina inköp från utländska sajter med 67 procent. Kvinnor i mindre städer och på landsbygd är flitigast med att handla på utländska sajter. Nära 70 procent i den gruppen har handlat från andra länder. En viktig faktor bakom ökningen är den starka kronkursen. Pris har åter seglat upp som en viktig drivkraft för e-handel. I storstäderna är pris viktigare, 49 procent av storstadsborna uppger pris som den viktigaste faktor, medan bara 37 procent av landsbygdsborna ser pris som viktigast. För glesbygdsbor är det 17 procent som tycker det är skönt att få varan hemlevererad. Hela 24 procent har svarat att de handlar på nätet för att slippa gå i butiker. Detta oberoende av om de bor i storstad eller på landet. – Möt kunderna på alla olika arenor, är Linda Hedströms råd till handlarna. Bra butiker behövs för den som älskar att gå ut och shoppa, medan den som inte har tid eller lust att använda så mycket av sin fritid till shopping bör erbjudas bekväma alternativ på nätet. – Nätet har blivit ett nödvändigt komplement till den fysiska handeln, även om det ännu bara är 4,5 procent av detaljhandeln som går via nätet, konstaterar Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel. Av de konsumenter som svarat på webbenkäten uppger 90 procent att de förbereder köp genom att hämta information på webben. Endast 7 av 100 gör tvärtom – att reka i butik för att sedan handla på nätet är inte särskilt vanligt. Flera handelsföretag har också med framgång använt nätet för att sondera en ny marknad. Gudrun Sjödén sålde bra på sin tyskspråkiga nätsajt innan företaget tog steget att öppna butiker i Tyskland. Lindex och Gap har gjort likadant. – Näthandel ger också möjligheter för mindre företag att nå en exportmarknad, säger Dag Klackenberg. Han framhåller dock att konkurrensen mellan olika länder är ojämn. Olika momssatser och tullprocedurer försvårar exporten också till EU-länder.