Fler e-handlar om de får rabattkod
Pricerunner har nyligen lanserat en ny tjänst där de samlar rabattkoder på nätet. – Rabattkuponger är för svenskar starkt förknippade med den fysiska handeln. Det är först på senare tid som det har börjat förekomma i svensk e-handel, säger Pricerunners marknadschef Victor Dahlborg. Rabattkoderna har på kort tid blivit populära bland svenska näthandelskunder, och det visar sig att de kunder som har börjat använda rabattkuponger på nätet tenderar att handla oftare och för mer än genomsnittskunden. Victor Dahlborg framhåller att väl avvägda rabatterbjudanden kan ge merförsäljning av produkter med högre marginal. Det är särskilt viktigt i branscher med stark prispress, som hemelektronikbranschen. Han påpekar också att ett erbjudande om fraktfritt över en viss beloppsgräns kan vara bra för att öka försäljningen. – Jag har också sett att ett erbjudande som lovar 50 kronors rabatt är betydligt bättre än ett erbjudande på 3 procents rabatt. Ska man ge procent ska den vara högre, minst 10 procent, säger han. Tidsbegränsade rabatterbjudanden är också effektivt. En butik kan exempelvis få trafik under de folktomma timmarna mellan lunch och sen eftermiddag genom att erbjuda alla som kommer in i butiken mellan 14 och 15 en rabatt mot uppvisande av kod. Hans främsta råd till handeln är att vara mycket tydlig med vad rabatten omfattar och hur länge den gäller.