"Ekomat växer tio procent i år"
Nyhetsbrevet Ekoweb skriver att den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade med 11 procent under år 2010. Detta innebär att den ekologiska livsmedelsförsäljningen nu uppgår till cirka 3,1 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Den aktör som ökar mest är Systembolaget som ökar sin försäljning av ekologiska produkter med 40 procent, och prognosen från Ekoweb är att Systembolagets försäljning av ekologiska produkter fortsätter öka innevarande år med mellan 20 och 40 procent. – Ekologiskt har gått fortsatt starkt, både i detaljhandeln och i storhushållsköken. Ökningen på 11 procent ska ses i ljuset av att den konventionella livsmedelsförsäljningen inte ökade under samma period och att priserna var oförändrade mot föregående år. Ekologiskt ökar alltså 11 procent av egen kraft, utan hjälp av prisökningar, säger Cecilia Ryegård , redaktör för Ekoweb. Ekoweb tror att den ekologiska livsmedelsförsäljningen under 2011 ökar med mellan 5 och 7 procent vilket innebär en ökning med cirka en miljard kronor. Det innebär att marknaden för ekologiska livsmedel kan passera 9-miljardersvallen.