23948sdkhjf

Handelns huggsexa om talangerna

Dagens höga ungdomsarbetslöshet kan om några år vara förbytt i svår konkurrens om unga talanger. Därför behöver handelns arbetsgivare skapa intressanta jobb och stå för goda värderingar för att kunna konkurrera om talanger.

– De som kliver in på arbetsmarknaden är redan nu färre än de som lämnar den, och konkurrensen om arbetskraften sker på nordisk nivå. Svenskar lockas till Norge och Danmark med bättre löner och villkor. Det säger Anna Dyhre, konsult specialiserad på employer branding . Hon var en av talarna på höstens Scandinavian retail forum, som anordnades av Dagens Handel och Svensk Handel. Vad kan detaljhandeln göra för att rekrytera och behålla duktiga medarbetare? – Ungdomarna söker sig gärna till miljöer där de känner att de kan utvecklas, där deras engagemang tas på allvar och leder till tydliga, mätbara resultat och där de känner att rätt egenskaper premieras, säger hon. Hon menar att arbetsgivarens ansvar är att hela tiden ge feedback, att ge ärligt beröm och genomtänkt kritik, att lyssna, se och vara öppen för diskussioner om arbetets innehåll och kvalitet. Vackra ord och stiliga policys duger inte – inte heller mesiga medarbetarenkäter. – Att bygga upp ett varumärke som attraherar både kunder och anställda blir livsviktigt framöver. Arbetstagarna börjar kunna välja vilken arbetsgivare de vill ha. Då tappar företag som inte tar vara på den entreprenöriella kraften hos de anställda både duktiga medarbetare och på sikt också kunder, säger Anna Dyhre, – Kom ihåg att dagens arbetssökande ungdomar tar referenser på tilltänkta arbetsgivare och väljer bort de mossiga. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 4– ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078